".
expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Sunday 25 December 2011

Tips cinta jarak jauh

Assalamualaikum :-)

Selamat berhujung minggu. Ceewahh...macam pengacara Nona pulak. Rasenye macam dah lame aku tak membebel dekat blog sendiri ni kan..Biase la...student's life..Always busy..Terspeaking la pulak. Semalam, aku khusyuk dengar tips dari housemate aku yang aku gelarkan Dr. Cinta@Syifa. Tips ni memang sesuai untuk orang yang bercinta jarak jauh..Kat sini aku nak share sikit ape yang kawan aku tu bebel kat aku..cek it out
-
-
Usahakan untuk jumpe 
Walaupun masing masing tinggal jauh, sorang kat kutub utara, sorang lagi kat kutub selatan, luangkan la masa walaupun sekejap untuk berjumpe. Jika si dia tu dah luangkan masa nak jumpe dengan korang, apa salahnye korang berkorban sikit untuk jumpe dengan dia. Hargaila apa yang dia buat untuk korang. Walaupun jauh, tapi dia sanggup datang semata-mata nak jumpe dengan korang. Itu tanda yang dia betul-betul sayangkan korang.

Setia
Jarak tak semestinye membataskan hubungan korang. Yang penting kesetiaan. Kesetiaan tu adalah kunci utama untuk setiap perhubungan. Nama pun cinta jarak jauh, memang kene setia la. Jangan pandai-pandai nak cari spare part pulak.

Sentiasa berhubung
Selalu contact. Sekarang ni kan zaman teknologi. Macam-macam kemudahan ada. Mesej, facebook, email, bla bla bla...Jangan bagi alasan untuk tak nak berhubung. Pasangan yang duduk kat benua lain pun boleh contact, inikan pulak korang yang tinggal beratus kilometer je. Sekarang bukan macam zaman dulu kene gune burung merpati nak hantar surat. Taip mesej dan tekan butang send. Kan senang. 

Percaya
Haa...ini la yang kawan aku tekankan kat aku semalam. Bile dah duduk jauh, kite kene la percaya pada dia. Kite kene yakin dengan dia. Jangan sesekali bertindak melulu atau terlalu cemburu buta. Yang ni memang bahaya. Silap silap boleh meletus perang dunia ke-3. Papehal pun, duduk bincang elok-elok. Jangan main serkap jarang je ok? 

Bagi sokongan
Yang ni memang penting. Kalau si dia ada masalah, sokongan korang amat la diharapkan. bagi la si dia semangat untuk terus hadapi segala macam masalah dengan tabah dan tenang. Mungkin jugak dengan sokongan dari korang, si dia akan merasa lebih dihargai. 

Bagi kejutan

Sape cakap duduk jauh tak boleh bagi surprise? Boleh...misalnye bagi kad yang dibuat sendiri atau pun bagi coklat. Lagi bagus kalau poskan ke tempat dia. Walaupun cara ni agak klasik, tapi amat bermakna. Mesti si dia terkejut tahap naga nanti!

Abaikan cakap orang
Memang kadang-kadang ada orang yang suke cakap belakang. Tapi, kite jangan ambil port apa yang diorang cakap. Yang penting, korang, keluarga dan teman-teman rapat korang tau apa yang korang buat. 


So...sape cakap cinta jarak jauh tak boleh nak kekal? Sebenarnye boleh kalau atas usaha korang sendiri. Jangan hanya mengharapkan perhatian dari sebelah pihak. Yang penting, dua dua kene mainkan peranan. Apa yang penting?-Kerjasama...Semoga tips ni dapat membantu! :-)




              

No comments:

Post a Comment